STATUS UPDATED!
Bissmilahirahmanirahim, selamat datang ke Cerita Hati, semoga segala perkongsian bermanfaat. ツاَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُه
Cerita Hati ツ™: May 2013

Friday, 24 May 2013

Suprise & Awesome Giveaway by SN

                                                                             
MEGA GIVEAWAY 
" SUPRISE & AWESOME GIVEAWAY BY SN " 


CLICK BANNER !


PRIZES :
 Peplum Lace Kurung, Jubah Dress, CTAC bag, Tudung/shawl ,Baucer discount, top up
cash, button bagde, Sabun GLuta 3 layer, jam moustache, anak tudung bawal berwarna
keychain felt craft, brooch felt,  shiseido black mask, broochquilling bookmark, Dress Labuh,
 Blouse, keychain Domokun, etude house styling eyeliner & tomatox, Gift dari Utara ,
1 unit mug PUTIH bercetak BERNILai RM27 (Sem)/RM32 (sbh/srwk), bookmark , coklat oreo



SAYA TAG : 
a) awak !
b) awak !








SUKA POST NI? LIKE JER.

Thursday, 23 May 2013

Tingkatan Enam ^^


Salam Jumaat semua. Alhamdulillah, masih diberi & dibekalkan oksigen oleh sang pencipta, hari ni aku nak bercerita sikit tentang keputusan aku selepas permohonan UPU aku ditolak. Aku tidaklah menyalahkan takdir, mungkin ALLAH SWT dah tetapkan yang terbaik untuk aku. Selepas berfikir panjang, akhirnya aku membuat keputusan untuk memasuki alam persekolahan kembali iaitu memasuki Tingkatan Enam di sekolah lamaku.


SMK CHALOK ( MODEL KHAS )

Moga rezeki aku ada dekat sini, amin :)

SUKA POST NI? LIKE JER.

Monday, 20 May 2013

Cara Memotong Kuku Mengikut Islam ( Sunnah )


Selamat petang, jom kita baca perkongsian kali ini.. :)

Cara memotong kuku mengikut Islam(Sunnah)

Perlu diketahui bahawa memotong kuku adalah amalan sunat. Jika dilakukan mengikut islam (sunnah), Maka bertambah-tambah la pahala yang dapat.
Berkata Saidatina Aisyah bermaksud:
Sepuluh perkara dikira sebagai fitrah iaitu memotong misai, memelihara janggut, bersugi, memasukkan air ke hidung, memotong kuku, membasuh sendi-sendi, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu ari-ari, bersuci dengan air (beristinja), berkata Zakaria: Aku lupa yang ke-10 kecuali berkumur.
(Riwayat Muslim).
Dari Anas bin Malik bermaksud:
Sudah ditentukan waktu kepada kami memotong misai, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu ari-ari agar kami tidak membiarkannya lebih daripada 40 malam.
(Riwayat Muslim).
Menurut Imam Shafie:
Sunat memotong kuku sebelum mengerjakan solat Jumaat sepertimana disunatkan mandi, bersugi, berharuman, berpakaian kemas sebelum ke masjid.
Rasulullah S.A.W. bersabda bermaksud:
Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, bersugi, berwangian jika memilikinya dan memakai pakaian yang terbaik, kemudian keluar rumah hingga sampai ke masjid, dia tidak melangkahi orang yang sudah bersaf, kemudian mengerjakan sembahyang apa saja (sembahyang sunat), dia diam ketika imam keluar (berkhutbah) dan tidak berkata-kata hingga selesai mengerjakan sembahyang, maka jadilah penebus dosa antara Jumaat itu dan Jumaat sebelumnya.
(Riwayat Ahmad).
Berkata Abu Hurairah R.A. bermaksud:
Nabi Muhammad S.A.W. memotong kuku dan menggunting misai pada hari Jumaat sebelum baginda keluar untuk bersembahyang.
(Riwayat al-Bazzar dan al-Tabrani).
 RASULULLAH S.A.W bersabda yang ertinya:-
Barang siapa yang memotong kukunya pada ;
Hari Sabtu:Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit.
Hari Ahad :Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan.
Hari Isnin :Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat
Hari Selasa:Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit
Hari Rabu :Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.
Hari Khamis :Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.
Hari Jumaat : Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.
Walaupun tidak ada hadis sahih berkenaan persoalan memotong kuku dan boleh memotong kuku tanpa mengikut hari-hari tertentu. Tetapi, pada hari Isnin, Khamis dan Jumaat adalah hari yang diutamakan untuk melakukan ibadat sunat. Oleh yang demikian, sunat memotong kuku pada hari-hari tersebut.
Jadi, potong kuku bukan sebarang potong tapi ada kaedahnya. Walaupun ia hanya kuku tapi ia adalah sebahagian dari badan kita yang perlu kita hormati. Misalnya, potong kuku ada adabnya selain ikut hari, kita juga perlu buang kuku tu pada tempat yang tidak kotor sebagaimana yang diajar, eloklah buang ke tanah kerana kita juga adalah unsur tanah, Bukannya tong sampah sekalipun tong sampah tu bersih.
Mulakan potong kuku tu mulai dengan Bismillah dan selawat Nabi dan potong start jari telunjuk sebelah kanan sampai habis tangan kanan, kemudian jari kelingking sebelah kiri sampai ibu jari tangan kiri dan Last sekali ibu jari tangan kanan.
Kalau kaki pula, mulakan dengan jari kelingking kaki kanan sampai kelingking kaki kiri. Itulah cara memotong kuku cara Islam ( sunnah ) yang paling kuat dipegang selama ini walaupun ada banyak khilafnya.-oleh Ahmad Zaki
SUMBER : KINI2U

SUKA POST NI? LIKE JER.

Sunday, 19 May 2013

Jalan Buntu Mencari Masa Depan !



Selamat petang semua, agak kepenatan baru balik dari sekolah untuk dapatkan pengesahan Guru Penolong Kanan  untuk sambung belajar.. Kepala ni agak berputar-putar untuk memikirkan jalan yang terbaik untuk diri sendiri.. Keputusan yang agak sukar untuk dibuat.. Sebelum tu tahniah buat sahabat-sahabat yang berjaya melanjutkan pelajaran ke UNIVERSITI.. Berbalik kepada keputusan untuk sambung belajar, aku masih tidak menjumpai jalan yang terbaik buat diri aku.. Sekarang ini hanya satu, sebuah kolej swasta yang mungkin bakal menerbitkan graduasi-graduasi yang terkemuka.. Bertanya kepada guru kaunselor aku, cuba untuk meminta nasihat & pandangan beliau mengenai persoalan yang masih belum terungkai ini, dia cuba memberi sedikit penerangan yang agak jelas, namun hati aku masih belum menjumpai jalan yang jelas & terbaik buat diri aku.. Sementara menunggu keputusan  Politeknik Konvensional & MetRo, aku cuba berdoa & memohon agar ALLAH SWT tunjukkan aku jalan terbaik.. Pertanyaan guruku tadi, tidak berminatkah aku untuk memasuki semula alam persekolahan di Tingkatan 6? Aku hanya tersenyum & terus otakku langsung berfikir laju, kepalaku berputar laju sambil meyanyikan lagu kesakitan yang hanya bakal aku rasai nanti jika berterusan sebegini.. Jika aku masih kecil, aku mungkin menyangkakan bahawa otak aku pasti meletup jika berfikir sedemikian.. Jawapan yang masih belum aku dapat rungkaikan.. Moga ALLAH permudahkan segalanya.. InsyaALLAH, amin..

SUKA POST NI? LIKE JER.

Big Giveaway by Alia Ali Ahmad


Selamat malam.. Jom kita join GA ni.. 
klik banner untuk JOIN !

Senarai hadiah :
Novel + Topup RM 5 x 1 Pemenang

Random :
Pashmina x 2 Pemenang
Peplum x 1 Pemenang
Keychain 'melaka' x 7 Pemenang
Topup RM 3 x 4 Pemenang
Topup RM 5 x 2 Pemenang
Bookmark x 4 Pemenang
Hadiah Misteri x 2 Pemenang

tag : awak !





SUKA POST NI? LIKE JER.

Thursday, 16 May 2013

Keputusan UPU 2013


Salam Jumaat.. Baru sahaja check keputusan UPU, namun amat MENDUKACITAKAN ..


Tak ada rezeki .. Nak buat macam mana .. Frust !!! :(


SUKA POST NI? LIKE JER.

Monday, 13 May 2013

Giveaway Kiyomi Teddy Store by Norsyuhada Binti Johan

Selamat malam semua.. Jom join GA ni, cantik & cute hadiah dia..
klik banner comey ni !

Bissmilahirahmanirahim .. Saya merupakan salah seorang penggemar Teddy Bear .. :)
Jadi, saya berharap sangat saya dapat menambah koleksi Teddy-II busuk saya ni, hehe ..


Yang ni Abah yang hadiahkan masa hari lahir yang ke 16 , Teddy Bear kesayangan ..


Yang Berbaju biru tu , hehe , nenek yang kasi & spongebob tu BOBO bagi .. Ngee :)

Hopefully dapat, Amin ..

tag : Anda !

SUKA POST NI? LIKE JER.

Wednesday, 1 May 2013

Petua : Khasiat Buah Kurma

Selamat petang semua , penat baru balik bandar shopping , hehe .. Sempat update yang ni je , jom sama-sama kongsi .. Kali ni pasal KHASIAT BUAH KURMA .. 

Kurma adalah buah yang tumbuh dari pohon palem keluarga Arecaceae dari genusphoenix.  Nama ilmiah kurma adalah dactylifera phoenix. Kurma diyakini berasal dari tanah di sekitar tepi sungai Nil dan Efrat. Sekarang pohon kurma dibudidayakan secara luas di wilayah beriklim hangat di semua benua, termasuk di Afrika, Australia dan Amerika (California).
Kurma segar memiliki daging berserat lembut dan rasanya sangat manis, seperti campuran sirup gula dan madu. Daging buah kurma berisi gula sederhana seperti fruktosa dan dekstrosa yang mudah dicerna dan cepat mengisi ulang energi tubuh. Karena karakteristik tersebut, kurma sangat cocok untuk mengawali berbuka puasa.
RINCIAN KANDUNGAN GIZI KURMA (PER 100 G)
(SUMBER: USDA NATIONAL NUTRIENT DATABASE)
UnsurNilai giziPersen kecukupan gizi
Energi277 Kkal14%
Karbohidrat74,97 g58%
Protein1,81g3%
Total Lemak0,15 g<1%
Kolesterol0 mg0%
Serat makanan6,7 g18%
Asam Folat15 mcg4%
Niacin1,610 mg10%
Asam pantotenat0,805 mg16%
Piridoksin0,249 mg19%
Riboflavin0,060 mg4.5%
Thiamin0,050 mg4%
Vitamin A149 IU5%
Vitamin C0 mg0%
Vitamin K2,7 mcg2%
Sodium1 mg0%
Potasium696 mg16%
Kalsium64 mg6.5%
Tembaga0,362 mg40%
Besi0,90 mg11%
Magnesium54 mg13%
Mangan0,296 mg13%
Fosfor62 mg9%
Seng0,44 mg4%
Beta karoten89 mcg
Lutein-zeaxanthin23 mcg
Kandungan nutrisi kurma
Kurma memiliki daftar panjang kandungan nutrisi yang bermanfaat bagi tubuh. Tabel di samping menunjukkan kandungan gizi dan unsur non-gizi yang ada pada kurma.
Kurma matang mengandung gula sekitar 80%, sisanya terdiri dari protein, lemak dan produk mineral termasuk tembaga, besi, magnesium dan asam folat.  Kurma kaya dengan serat dan merupakan sumber kalium yang sangat baik.  Lima butir kurma (sekitar 45 gram) mengandung sekitar 115 kalori, hampir semuanya dari karbohidrat.
Khasiat buah kurma
  1. Kaum Arab Badui, yang makan kurma secara teratur, menunjukkan tingkat kejadian yang sangat rendah dari kanker dan penyakit jantung.
  2. Buah kurma kaya serat yang mencegah penyerapan kolesterol LDL dalam usus. Kandungan serat kurma juga membantu melindungi selaput lendir usus dengan mengurangi paparan dan mengikat bahan kimia yang menyebabkan kanker usus besar.
  3. Sebagai makanan laksatif (laxative food), kurma bermanfaat melancarkan buang air besar dan mencegah konstipasi.
  4. Kurma mengandung antioksidan yang dikenal sebagai tanin. Tanin diketahui bersifat anti-infeksi, anti-inflamasi dan anti-hemoragik.
  5. Kurma adalah sumber vitamin A, yang dikenal memiliki sifat antioksidan dan sangat penting untuk kesehatan mata. Vitamin A juga diperlukanmenjaga kulit tetap sehatKonsumsi buah-buahan alami yang kaya akan vitamin A  diketahui membantu melindungi dari kanker paru-paru dan rongga mulut.
  6. Kurma merupakan sumber zat besi yang sangat baik. Besi adalah komponen dari hemoglobin di dalam sel darah merah yang menentukan daya dukung oksigen darah.
  7. Kalium dalam kurma adalah komponen penting dari sel dan cairan tubuh yang membantu mengendalikan denyut jantung dan tekanan darah, sehingga memberikan perlindungan terhadappenyakit jantung koroner dan stroke.
  8. Kalsium merupakan mineral penting dalam pembentukan tulang dan gigi, dan dibutuhkan oleh tubuh untuk kontraksi otot, penggumpalan darah dan konduksi impuls saraf.
  9. Mangan digunakan oleh tubuh sebagai unsur pendukung untuk enzim antioksidan superoksida dismutase.
  10. Tembaga diperlukan dalam produksi sel darah merah.
  11. Magnesium sangat penting bagi pertumbuhan tulang.
  12. Kurma kaya akan vitamin K dan vitamin B-kompleks, yaitu  piridoksin (vitamin B-6), niacin, asam pantotenat dan riboflavin. Vitamin ini membantu tubuh dalam metabolisme karbohidrat, protein dan lemak. Vitamin K sangat penting dalam pembekuan darah  dan metabolisme tulang.
Kalau begitu, betul sekali anjuran Nabi Muhammad untuk mengawali berbuka puasa dengan tiga butir kurma!

SUMBER : Majalah Kesihatan

Note : Inginkan Samsung Galaxy S4 & anda seorang pengguna Samsung Galaxy S4 , baca SINI

SUKA POST NI? LIKE JER.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Template Edited By Ain Donashi ♥ All Rights Reserved © 18 Feb 2012