STATUS UPDATED!
Bissmilahirahmanirahim, selamat datang ke Cerita Hati, semoga segala perkongsian bermanfaat. ツاَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُه
Cerita Hati ツ™: August 2013

Friday, 16 August 2013

Cerpen : Cinta bersulam kasih (Part 2)

Amira, tiba-tiba nama gadis itu menjengah kembali dalam ingatannya, susuk tubuhnya, cara percakapannya yang lembut mampu meruntuhkan iman sesorang insan yang bergelar lelaki. Dia cuba untuk melenyapkan gambaran gadis tersebut, namun dia masih belum kuat untuk melupakan apa yang berlaku terhadapnya meskipun kekuatannya sebagai seorang lelaki tetap mempunyai ego.

Tiga tahun yang lalu…

Hari ini adalah hari yang paling bermakna buat aku, aku bakal menjadi suami kepada Amira, buah hati yang aku sangat sanjungi dan sayangi selama ini, setelah lima tahun janji termaktub bersulamkan cinta dan kebahagiaan, akhirnya dia bakal menjadi milik aku secara sah untuk selamanya dan aku berjanji setelah diijab kabulkan nanti tiada lagi istilah perempuan selain Amira yang menjadi permaisuri dihatiku. Persiapan telah dibuat dengan rapi supaya majlis akad nikah nanti tiada cacat celanya dan sempurna seperti yang diidamkan-idamkan. Semuanya hasil kerja penuh kesempurnaan yang direka khas oleh aku buat Amira supaya hari indah ini menjadi hari yang paling bersejarah dalam hidup kami.
Waktu yang di tunggu-tunggu telah tiba, tepat jam tiga petang para tetamu mulai hadir, dan tok kadi sudah sampai, ketika mula tangan ku disambut untuk diijab kabulkan, tiba-tiba perkara yang tidak ku jangka berlaku tanpa diduga.

“ Hanif! Amira dah tak ada dalam bilik, macam mana ni?”, ujar teman Amira yang juga menjadi mak andam untuk perkahwinan kami.

Suara tetamu yang hadir mulai gamat berbisik sesama sendiri, aku berusaha untuk tidak panik dan terus ke bilik Amira, cuba mencari kelibat beliau, namun hanya sekeping nota sahaja yang di tinggalkan.

Awak, maafkan saya, saya tak dapat teruskan pernikahan ini, Ketahuilah bahawa saya bukan milik awak lagi taktala awak sedang membaca nota ini, hati saya milik orang lain, saya tidak berniat untuk malukan awak di hari pernikahan kita, namun masa yang tidak mengizinkan, saya tahu bahawa awak cintakan saya, saya hargai ketulusan hati awak, namun jodoh kita hanya sampai di sini sahaja, halalkan segalanya yang pernah awak curahkan kepada saya, sampaikan salam maaf saya kepada keluarga kita.

Salam sayang,
Amira

Sejak dari hari itu, hati aku mulai terkunci untuk mengenali insan yang bergelar wanita walaupun mama seringkali cuba memperkenalkan anak-anak sahabat mama. Namun, bagi aku, dimata mereka hanya mementingkan kebendaan, paras rupa yang kacak dan sudah semestinya poket yang tebal dilimpahi wang ringgit, sangat materiallistik. Bagi aku, insan yang bergelar wanita merupakan pemusnah kehidupan seorang lelaki.


Bersambung.....

SUKA POST NI? LIKE JER.

Sunday, 11 August 2013

Cerpen : Cinta bersulam kasih (Part 1)

Gedebukk!!! “ Adoi! ”

“ Angah, bunyi apa tu? Bangunlah, dah lewat ni, apalah nak jadi dengan engkau ni ngah, kalau kau tu perempuan dah tak ada siapa lagi nak masuk meminang engkau ”, bebel Datin Hasnah.

“ Dah bangun ke angah tu? ”, sapa Dato’ Hasyim.

“ Belum lagi abang, anak jantan awak tu macam tunggu anak ayam jantan bertelur gamaknya baru nak bangun. Penat saya menjerit sampai anak tekak ni dah pedih memanggil anak jantan awak tu, tak juga nak bangun”.

“ Angah dah bangun ni ma, asyik-asyik membebel je, telinga angah ni dah cair tau dengar mama membebel “

Mengeluh panjang Datin Hasnah dan Dato’ Hasyim melihat kelakuan anak bongsunya yang bernama Hanif itu, bukannya nak cari kerja, walaupun baru sahaja manamatkan pengajiannya di peringkat Ijazah dalam bidang kejuruteraan, namun minatnya masih belum kearah pekerjaan walaupun sudah berpuluh-puluh kali Dato’ Hasyim cuba untuk memujuk beliau supaya mengambil alih tugas beliau di syarikat.

“ Angah, cubalah belajar cari kerja, asyik makan, tidur, keluar tengah-tengah malam, dah macam burung hantu dah mama tengok. Cuba buat perkara yang berfaedah, tolong papa dekat syarikat ke, apa guna ada ilmu didada kalau masih belum praktikkan. Mama bukan nak marah angah, angah dah besar, dah boleh fikir yang mana baik buruk. Mama cuma nak yang terbaik untuk anak mama, awak tu bukannya muda lagi, nanti nak carikan mama bakal menantu pula.” Panjang lebar hujah Datin Hasnah sambil tersenyum penuh makna.

“ Mama papa, pasal syarikat tu mungkin angah boleh pertimbangkan, tapi kalau pasal bakal menantu tu, please don’t ask me again, angah malas nak fikir lagi and I need a time to be alone. Angah tak nak kisah lama berulang kembali.” Keluh Hanif.

Kisah lama yang membuatkan aku susah untuk berfikir dan meyakitkan hati, andai dapat diundurkan masa kembali, aku tidak akan sesekali memilih dia sebagai calon menantu buat mama dan papa dan menjadi suri dihatiku.

“ Pasal syarikat tu, just take your time, pintu syarikat tu sentiasa terbuka untuk angah, tapi jangan ambil masa yang lama sangat, papa memerlukan angah untuk belajar selok belok syarikat tu dan pasal menantu ni papa tak nak masuk campur, siapa pun pilihan hati angah, itulah pilihan papa asalkan baik budi pekertinya, mama kau tu yang beria sangat nakkan menantu, cepat dapat cucu katanya.” Senyum Dato’ Hisyam.

“ I will think about it,” ujar Hanif dengan harapan agar mamanya tidak akan mengulangi persoalan itu lagi.


Bersambung....

SUKA POST NI? LIKE JER.

Awas ! Syiah kini berleluasa !


Antara sedar atau tidak, rakyat Malaysia pun dah ramai yang terjebak dengan fahaman syiah ni. Nauzubillah.. 



Berikut cara-cara orang-orang syiah  ni solat.

Syiah mengamalkan ajaran yang lari dari ajaran Ahli Sunnah dan jauh dari wahyu, golongan ini mereka-reka hukum dan mengadakan perkara bid’ah yang sesat dan menyesatkan, moga-moga kita dijauhi daripada golongan Syiah ini yang merosakkan akhidah umat Islam.
Sejak berlakunya revolusi Syria barulah kita mengetahui tentang niat mereka sebenarnya, mereka cukup membenci kaum Ahli Sunnah sehingga mereka menghalalkan darah ahli sunnah. Dan kita sebagai Umat Islam janganlah membenarkan mereka ( Syiah ) daripada berpijak di bumi tercinta ini.
Di bawah ini antara gambar-gambar cara ibadah orang Syiah yang bercanggah dengan Islam:



 Imam sembahyang mereka, sembahyang di depan tapi berada dalam satu lubang separas lutut (tempat yang lebih rendah dari makmum).

Pengikut Syiah tidak meyakini kesahihan solat Jumaat (tidak solat Jumaat) kecuali bersama Imam yang ma’sum atau wakilnya sahaja.
Banyak pihak mengatakan bahwa orang Syiah melakukan solat sama seperti orang-orang Islam namun hanya untuk sekadar taqiyyah (berpura-pura). Taqiyyah merupakan konsep atau ciri penting yang tidak dapat dipisahkan dari ajaran Syiah. Taqiyyah pada hakikatnya adalah “berdusta dan berbohong”. Pentingnya taqiyyah disisi Syiah banyak terdapat di dalam kitab-kitab utama mereka.
Mereka sujud di atas seketul batu yang bulat leper atau empat segi. Ertinya dahi dan hidung tidak kena lantai. Batu itu disediakan dalam masjid atau mereka bawa sendiri ke mana mereka pergi. Batu yang paling suci pada mereka ialah diambil di Karbala kemudian Masyad dan di Qom. Kalau tidak dapat juga boleh juga gunakan batu-batu di tempat lain.


Satu lagi cara sujud mereka puak-puak syiah ini, Kalau tidak ada batu, mereka akan gunakan apa-apa yang tumbuh dari bumi sebagai tempat sujud (letak dahi). Paling tidak, sujud atas tapak tangan. Tujuan mereka buat begitu kerana kata mereka manusia jadi dari pada tanah. Apa jenis sujud pun kita tidak tahu.


Syiah soalat bukan dengan tatacara solat yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. Pengikut Syiah juga tidak akan mengakhiri solatnya dengan mengucapkan salam yang dikenali kaum Muslimin, tetapi dengan memukul kedua pahanya beberapa kali.

Inilah contoh ajaran Syiah yang menyimpang jauh dari ajaran Islam yang sebenar. Mereka bersembang waktu tengah solat. inilah Ulamak Syiah yang diagung-agungkan mereka solat sambil berborak.



Wanita syiah sedang bersujud di perkuburan syiah (Sujud di kubur ulamak mereka), sangat bercanggah dengan ajaran Islam, jauhilah diri kita dari golongan yang sesat ini.


Para pengikut Syiah sedang Solat/Sujud di ruang sama (di masjid mereka). Mereka menghadap ke arah mana ketika bersujud?, kenapa tidak kearah kiblat sepertimana yang diperintahkan dalam Al-Quran.


Solat/Sujud menghadap ke kubur dan I’tikaf (duduk di masjid) bersalahan arah kiblat menghadap ke kubur, kenapa tidak kearah kiblat sepertimana yang diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w. siapa yang mereka sembah?


Kubur Khumaeni ditawaf tiap-tiap hari dan diberkati dengan bermacam-macam amalan taghut, ini adalah satu ibadah mereka jauh tersimpang dari ajaran Islam yang sebenar, ini mengambarkan kesesatan Syiah yang nyata.


Puak-Puak Syiah membina Kaabah sendiri di bandar Najaf, mereka akan tawaf sebagaimana tawaf di Batullah Makkah. sesat dan amat menyesatkan.


Pemimpin negara Syiah berpelukkan dan beramah mesra dengan pemimpin Yahudi menunjukkan hubungan baik diantara mereka, Syiah adalah sekutu Israel untuk menjatuhkan Islam.


Ahmad Niejad, pemimpin negara Syiah, menunjukkan pasportnya yang terlis namanya sebagai nama Yahudi nama dalam Yahudi ialah ” SABURJIAN ” sebagaima yang tercatat dalam akhbar Britain ” Daily Teleghraph ”.


Dan yang terakhir, paling teruk sekali ialah perangai ulamak Syiah. Depan nampak anti kuffar, belakang cium tangan perempuan mereka. Itulah kepura-puraan (Taqiyyah) puak Syiah yang perlu kita tahu.
Tersangatlah sesat golongan ni ! Tolong umat Islam jangan keliru ! berpegang lah pada Al-Quran dan Hadis.
Jom sebarkan! jangan biarkan Syiah menyesatkan umat Islam dan meratah daging umat Islam. Sebar, luaskan risalah ini jika anda prihatin terhadap ancaman yang melanda akidah umat Islam.
Wallahu’alam…. 

Sumber : Saudara Seagama

SUKA POST NI? LIKE JER.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Template Edited By Ain Donashi ♥ All Rights Reserved © 18 Feb 2012