STATUS UPDATED!
Bissmilahirahmanirahim, selamat datang ke Cerita Hati, semoga segala perkongsian bermanfaat. ツاَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُه
Cerita Hati ツ™: November 2013

Thursday, 28 November 2013

GA November 2013 Nurul Yui - Pantun & Menang



Selamat malam semua. Jom join GA menarik ni. Terbaik habaq hang. Hahaha :D



Nak join? Klik SINI

Pantun :
Hati ini merasa resah gelisah,
Berfikir sejenak melayang-layang,
Berpegang tangan sebelum nikah,
Adakah dipanggil berkasih sayang?


Usai solat merasa tenang,
Dilimpahi dengan barakah,
Untuk menikmati kasih sayang,
Adalah bercinta selepas bernikah.

SUKA POST NI? LIKE JER.

Mega Giveaway by Mojatcerewet.com



Jom kita join :)
Mega Topup GiveAway By Mojatcerewet.com
KLIK BANNER UNTUK JOIN

Jom join Mega Topup GiveAway By Mojatcerewet.com sejumlah RM255 Topup untuk dimenangi! Klik banner atau klik SINI untuk join !

Mega Topup GiveAway By Mojatcerewet.com dianjurkan oleh Mojat dan disponsor oleh Adam Faiz,Fatin Farhanah,Munirah Rahman,Aina roseberry,Ana Ahmad,Cik Amal,Kasih Lestari Abadi,Anis AMira,Izyanyancinnamon,Maisarah,Hawa Syazana dan coretanku inpirasiku !

SUKA POST NI? LIKE JER.

Wednesday, 27 November 2013

Jejak Dosa By Nur Mayani

                                                                                        
Alhamdulillah, dengan izin Allah, sudah beberapa hari tamatnya peperiksaan Semester 1 bagi pelajar Tingkatan 6 seluruh Malaysia. Semoga keputusan yang dikeluarkan nanti gempak :) Hari ini, aku nak berkongsi sesuatu dengan korang semua, kelmarin, aku ada lihat suatu post di Facebook yang mencari tiga pemenang untuk memenangi buku JEJAK DOSA yang ditulis sendiri oleh Nur Mayani. Sejujurnya, aku tidak pernah mengenali penulis ini, tetapi setelah dilihat biografi yang ditulis di belakang buku gambar yang dipost itu, beliau seperti seorang penulis dan bagi aku adalah seorang pemikir yang hebat. Jadi, aku telah mencuba nasib dengan menghantar karya cubaan ku. Jikalau korang hendak mencuba, boleh pergi kesini :


Cubaan karyaku : Tangan Kecil

Hari ini, sudah cukup sebulan pemergian arwah. Sebulan yang seakan-akan kelmarin Sang Pencipta menjemputnya kembali pada tempat asalnya. Masih terngial-ngial di telinga ku suara arwah yang sering bercerita, tidak pernah bosan untuk berkata-kata walaupun hanya sepatah. Kesedihan yang tidak dapat aku sangkal lagi, air mata mula bergenang laju, namun aku tahu Dia telah tetapkan yang terbaik untuk aku dan kami sekeluarga.

"Ain, sudahlah. Mak tengok Ain dah beberapa hari tiada selera makan. Mak tak mahu tengok Ain macam ini. Mari, mak suapkan Ain". Sapa Mak Hanum, ibu Ain. Seorang ibu yang sangat penyayang, memahami setiap keperluan hidup anak-anaknya. Tanpa Mak Hanum, Ain merasakan hidupnya kosong selepas permergian arwah yang sangat disayanginya.

"Mak, tak mengapalah, Ain masih kenyang lagi, lagipun Ain perlukan masa untuk bersendirian. Kalau Ain lapar, nanti Ain cakap dekat mak", kata Ain diselangi senyum yang penuh dengan kesedihan yang diselindungnya. Namun, sebagai mak yang melahirkannya, membesarkannya dan setiap masalah diluahkan kepadanya, Mak Hanum tahu yang Ain masih bersedih.

Aidil, ibu nak Aidil tahu yang ibu sayangkan Aidil lebih dari segala-galanya. Walaupun ibu tahu yang Aidil adalah hasil hubungan haram ibu dan ayah Aidil, ibu berdosa Aidil, maafkan ibu sayang, ibu tahu ini adalah balasan Tuhan pada ibu setelah semua ini berlaku. Namun, setelah ayah Aidil tinggalkan ibu, hanya Aidil sahaja harta yang ibu ada. Ibu tak hiraukan Aidil, ibu benci lihat muka Aidil. Tiap kali wajah kecil Aidil menatap mata ibu, ibu hanya lihat wajah ayah Aidil yang ibu benci. Hingga suatu hari, Aidil jatuh sakit, doktor khabarkan yang Aidil ada masalah jantung, masa tu hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa luluhnya hati ibu, ibu minta ampun sayang. Mulai hari itu, ibu jaga Aidil baik-baik, segala perasaan benci itu ibu buang supaya ibu dapat Aidil jaga sebaiknya. Tapi, Tuhan lebih sayangkan Aidil kerana Tuhan menjemput Aidil lebih awal dari ibu. Doakan ibu sayang, moga kita berjumpa di Jannah nanti, ibu akan selalu lawat kubur Aidil, doakan kesejahteraan Aidil dekat sana. Doakan ibu menjadi insan yang baik pada masa akan datang di dunia dan akhirat. Ibu sayang Aidil.

SUKA POST NI? LIKE JER.

Wednesday, 13 November 2013

Cerpen : Cinta Bersulam Kasih (Part 5)

 “Mama, kita nak ke rumah siapa ni? Macam ada malam penting je malam ni, Sarah ada banyak kerjalah ma, assignment dah nak hantar lusa, penting sangat ke malam ni ma?” Soal Sarah.
“Rumah kawan lama mama, mama dah lama lost contact dengan dia, tiba-tiba hari tu terjumpa balik dekat salon. Terkejut mama, ni yang dia jemput kita, nak sambungkan balik tali silaturrahim yang dah lama terpisah tu”, ujar Puah Habibah panjang lebar.
Dalam fikiran Sarah, hati mamanya itu yang paling penting, apa yang terbaik buat mama, itulah yang terbaik buat Sarah. Dia cuba untuk tidak melawan semua kehendak mama selagi ianya tidak bercanggah dengan agama. Dia mahu menjadi anak yang solehah buat mamanya, namun perasaan hati yang sakit dengan perangai papanya membuatkan dia cuba untuk menghilangkan perasaan itu namun dia tidak mampu.
“Balqis, kalau mama nak tanya sikit boleh tak?”, senyum Puan Habibah.
“Apa ma? Macam serius saja bunyinya”, teka Sarah.
“Sarah sudah ada teman lelaki? Mama tengok Sarah selalu sibuk dengan belajar, jarang keluar dengan rakan-rakan. Bukan mama tak suka, mama lagi bersyukur kerana Sarah tidak terlibat dengan perkara-perkara yang bercanggah dengan agama dan menjaga nama baik keluarga kita, mama tahu Sarah baik orangnya. Tapi, umur Sarah dah masuk 23 tahun, kalau sudah ada calon bagitahu mama, bawa jumpa mama, mama nak juga kenal orang yang pandai ambil hati anak mama yang benkeng ni”, penjelasan panjang oleh Puan Habibah diselangi dengan usik.
“Mama, selagi boleh, Sarah nak orang itu sah bersama Sarah, mama bukan ke selalu pesan, bercinta selepas nikah itu sangat indah. Sarah mengimpikan perkara seperti itu berlaku dalam kehidupan Sarah. Biarlah orang itu  boleh menjaga Sarah, zuriat kami di dunia dan akhirat. Kalau boleh, Sarah nak habiskan belajar dulu sebelum berfikir mengenai perkara ni, tapi kalau tak dapat nak elak juga nak buat macam mana, jodoh, ajal, maut, semua di tangan Tuhan.” Senyum Sarah.



Bersambung...

SUKA POST NI? LIKE JER.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Template Edited By Ain Donashi ♥ All Rights Reserved © 18 Feb 2012